Manapság egyre többször hallott és hangoztatott fogalmak a digitális
írástudás és írástudatlanság, az információs írástudás, digitális
szakadék. De mit is jelentenek? Maga az írástudás fogalma viszonylagos
és különböző időszakokban mást és mást jelentett. Kettősség jellemzi,
hiszen jelenti az egyszerű írni és olvasni tudást, de magában foglalja
az ezeken túl terjedő készségeket is. Mindenekelőtt jelenti az értő és a
megértésre törekvő olvasást. Az írástudás fogalmán főként az írott
anyagokból nyert információ hasznosításának képességét értik.[1]
Az informatika erőteljes fejlődésének korszakában honosult meg digitális
írástudás fogalma. Elsajátítása, ismerete infokommunikációs
társadalmunkban elengedhetetlen.
Az, ami néhány évtizeddel ezelőtt még elégséges tudást jelentett, ma már
egyre inkább elavult és lassú, ezért átveszi a helyét az új generációs
informatika, amely képes nagy mennyiségű információt rövid idő alatt
továbbítani. Fontos emiatt széles körben oktatni az informatika helyes
alkalmazásának és hasznosításának irányelveit.[2]
A
gyors információhoz jutás alapvető emberi érdekké vált, mind az egyéni
élet, mind a munka/munkahely szükségleteként. Tanulási folyamat
részeként válik képessé azonban az ember saját céljainak megfelelő
információ megtalálására, hasznosítására, feldolgozására. A tanfolyam
feladata, hogy könyvtári környezetben felkészítse a hallgatókat
információszerzési technikákra.
A program célja, hogy minimális informatikai ismeretekkel rendelkező,
könyvtárat használó egyén tudjon könyvtáros segítségével vagy önállóan
elektronikus könyvtári szolgáltatások alkalmazására és képes legyen
webes adatbázisok, tudástárak felhasználói szintű használatára.
Az adatbázisokból, tudástárakból képesek legyenek – a kapcsolódó szerzői
jogok, hivatkozások betartásával – számukra fontos információk
kigyűjtésére. A tanfolyam célja egy olyan informatikai szemlélet
kialakítása, amely érdeklődővé, és alkalmassá teszi az egyént arra, hogy
önállóan is képes legyen bekapcsolódni az egész világra kiterjedő
információs társadalomba, valamint hozzájáruljon az információs
műveltség, információs írástudás fejlesztéséhez.
Elsődleges cél:
Az információs társadalomban bátorsággal mozgó, az információt
szelektálni és munkája során felhasználni tudó ember képzése, aki jártas
a szövegszerkesztő program, valamint az Internet alapvető
szolgáltatásainak (egyes könyvtári adatbázisok, portálok, web2-es
közösségi információk) kezelésében.
… a világháló egyes szolgáltatásait ismerni és aktív résztvevőként
használni az információ szerzésében, továbbadásában, valamint a
közvetlen emberi kommunikáció részeként
e formát is alkalmazni.
…. a különböző formákban megjelenő információt felismerni, értékelni,
szelektálni és tudjon információt különféle formákban megjeleníteni.
… önállóan használni a világhálót és annak alapszolgáltatásait. Tudjon
kapcsolatot teremteni másokkal a hálózat révén, tudjon adatokat
megkeresni, elérni a hálózati szolgáltatásokat, alkalmazásokat.
… az adott probléma megoldásához kiválasztani az általa ismert
módszerek, eszközök és alkalmazások közül a megfelelőt.
… különféle formákban megfogalmazni információs igényét, azokat
megkeresni, helyesen használva a logika bizonyos elemeit (és, vagy, nem,
Ha … akkor …)
… keresni nyilvántartásokban, adatbázisokban egyszerű keresővel, majd
értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat, és ismerje fel az
adatok közötti összefüggéseket.
… használni az online elérhető könyvtári katalógusokat, interaktív
könyvtári portálokat. Ismerje fel hasznosságukat, illetve legyen képes
megtalálni az elektronikusan elérhető, digitalizált tartalmakat.
A tanfolyam alapkövetelménye, hogy a résztvevő képes kezelni a
számítógépet és perifériáit. Előzetes alapismeretekkel rendelkezik az
informatikai eszközök és információhordozók használatában.
Jelen kiadvány oktatási segédanyagként az elsajátítandó ismeretek tömör
összefoglalását adja. Az egyes modulok gyakorló feladatai a tanultak
elmélyítését szolgálják. Sikeres tanulást kívánunk !
Tananyagot összeállította
DMQ Szervezetfejlesztő és Felnőttképző Kft.
[1]
BAWDEN, David: Információs és digitális írástudás: a
fogalmak áttekintése. In: Könyvtári Figyelő, 2002. (48.
évf.) 1-2. sz. URL:
http://ki.oszk.hu/kf/kfarchiv/2002/1_2/bawden.html
[2]
Digitális
írástudás. URL:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Digit%C3%A1lis_%C3%ADr%C3%A1stud%C3%A1s |