Nyitva tartás

Hétfő: 8:00-16:00

Kedd: 10:00-17:30

Szerda: 13:00-17:30

Csütörtök: 10:00-17:30

Péntek: 8:00-16:00

Szombat (páratlan heteken): 9:00-12:00

Kapcsolat

Büki Művelődési és Sportközpont, Könyvtár:
H-9737 Bük, Eötvös u. 11.
Telefon:
0036-94/558-411
E-mail:
ktar.buk@t-online.hu
Adószám:
16866397-2-18

Szavazás

Milyen könyvet olvas a legszívesebben?

Naptár

h k s c p s v
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Gyermekkönyvtár

Bejelentkezés

Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

Varázsvíz

 

Élményközpontú tanulás a mesék szárnyán

LEÍRÁS:
A büki városi könyvtár életében mindig is kiemelt szerepet kapott a mese. Pályázatok, versenyek, könyvkiadás párosult e témához, amely évente valamilyen formában fogadtatásra lelt a könyvtár olvasóinak körében. Ez indította útjára a könyvtár Varázsvíz projektjét. A több alkalomból álló könyvtári foglalkozások lényege, hogy a gyerekek, a kamaszok, a diákok kifejezhessék érzéseiket, vágyaikat, elképzeléseiket a mesealkotás örömében. Tanulnak, írnak, rajzolnak és a mai generáció képi világát, valamint technikai vívmányait megragadva komplett irodalmi terméket hoznak létre.  Elsőként megismerkednek a mese műfajával, a mese típusaival, a mese szerkezetével, a szereplőkkel, majd a közös meseírást az egyéni alkotás követi. A mese illusztrálása is izgalmas téma. Rengeteg technikát alkalmazhatnak a rajzolók. Ezek elsajátítása a következő állomás. Az önállóan megírt és illusztrált meséket a szerzők a helyi televízió előtt felolvassák. A program folytatásaként, a mű parafrázisaként pedig az alkotók elkészítik a mesék egy részletének „Rambo” változatát.
Célcsoport: gyerekek, kamaszok, titkos tollforgatók
Indulási idő: bármikor lehetséges, de a legalkalmasabb január vége, az iskolai idő második féléve 
Együttműködök: irodalomtanár, rajztanár, helyi média
Előadó lehet: illusztrátor, pszichológus
Lebonyolítók: helyi könyvtárosok

TEMATIKA: 
1. felvonás – Hol volt, hol nem volt, maga a mese
Hogyan fejezhetjük ki érzéseinket a mese által? Alkalmas-e arra, hogy vágyainkat, álmainkat, fantáziánk világát életre keltse? Mi a technikája? Milyen mesék is léteznek? Hogy fogjunk neki a meseírásnak? Sok-sok kérdésre ad választ a projekt első része. 
1) Mese, mítosz, monda. A mese fogalma, mesetípusok.
2) A mese fajtái: népmese, műmese, állatmese, csalimese, tündérmese. Egy mesének a feldolgozása.
3) Mesegyűjtők, meseírók. Mesehősök.
4) Mesemotívumok, csodatételek, mese szerkezete. Egy mesének a feldolgozása.
5) Közös meseírás, mesehallgatás.
6) Egyéni meseírás, részletek megbeszélése.

2. felvonás – Rajzoljunk szívünkből
Egy-egy rajz sok mondatnyi szöveget tud pótolni, másképp láttatni. Nem kell Picassónak lenni ahhoz, hogy ki tudja az egyén fejezni egy mese üzenetét. Minden alkotásban benne van maga az ember. Ki egyszerű ceruzarajzzal, ki festéssel, ki számítógépes technikával tudja kifejezni gondolatait. Nincs rossz megoldás, nincs rossz rajz, csak ügyesen illusztráló gyermek. Az illusztrálás technikája sokféle lehet. Ezekkel ismerkednek meg a gyerekek.
7) Egyszerű és nagyszerű tippek.
8) Illusztrálás sokfélesége.
9) Rajzfilmek, diafilmek ábrázolás módja.
10) Vizuális mesefeldolgozás: ugyanaz a mese, de más-más rajzokkal. 
11) „A mesémet bizony én illusztrálom!” : az egyénileg megírt mesékhez 3-3 illusztráció készítése.

3. felvonás – Csak ülök és mesélek – mesefelvétel a helyi televízióval
Médiaszereplőnek lenni nem egyszerű dolog. A kamera zavarba ejtő tud lenni. Nem is megszokás kérdése. A gyermekek a kamera elé állhatnak az elkészített alkotásaikkal. Felolvashatják őket, míg illusztrációik vágóképként jelennek meg a felvétel alatt.
12) A forgatási napra előkészítjük a felvétel helyszínét. Barátságos hangulatot varázsolunk a mesesarokba. A könyvtár ablakait lesötétítjük, ha szükséges. A televízió berendezi a helyszínt a forgatáshoz. Első forgatás alkalmával elkészíti a helyi tévé, az előre egyeztetett koncepció alapján a mesék főcímét és a záró képet. A meseíróból mesemondó lesz. A televízió elkészíti a felvételt. 

4. felvonás – Parafrázis: Rambo-mesék
Talán a legizgalmasabb végkifejlete az előző foglalkozásoknak az utolsó találkozások feladatai és a projekt zárása. Rambo-versek helyett Rambo-mesék! Élményközpontú tanulás, kimozdulás a megszokottságból, nevetés és kreativitás, játék a filmmel és a szavakkal – ezt nyújtják a Rambo-versek azok számára, akik készítik, és akik nézik is. A meseíró gyerekek feladata, hogy az általuk megírt mese egy részletéhez keressenek olyan filmrészletet, ahol eredeti módon adaptálható az egyéni alkotás.
13) Mik azok a Rambo-versek? – elmélet és sok-sok példa.
14) Keresés, kutatás – otthoni munka, akár egyénileg, akár közösen.
15) Hangfelvételek készítése – elismerések kiosztása.