Nyitva tartás

Hétfő: 8:00-16:00

Kedd: 10:00-17:30

Szerda: 13:00-17:30

Csütörtök: 10:00-17:30

Péntek: 8:00-16:00

Szombat (páratlan heteken): 9:00-12:00

Kapcsolat

Büki Művelődési és Sportközpont, Könyvtár:
H-9737 Bük, Eötvös u. 11.
Telefon:
0036-94/558-411
E-mail:
ktar.buk@t-online.hu
Adószám:
16866397-2-18

Szavazás

Milyen könyvet olvas a legszívesebben?

Naptár

h k s c p s v
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Gyermekkönyvtár

Bejelentkezés

Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.

A megelevenedett Szélkirálynő - egy projekt lezárása

A megelevenedett Szélkirálynő - digitális történetmesélés robotokkal


A Büki Városi Könyvtár "A hazai és a határon túli kulturális intézmények tehetséggondozó programjainak támogatása" címmel kiírt pályázaton támogatást nyert tehetséggondozó szakköri munkájához. A pandémia miatt meghozott intézkedések, mint a személyes találkozás lehetőségének korlátozása (gyerekek – iskola - könyvtár között), nagyon megnehezítette e projekt megvalósítását. Ám most, a program zárásához érkezve, pozitív élményekről, sikeres munkáról számolhatunk be. 

Tehetséggondozó programunk lényege az volt, hogy a részt vevő gyermekek a bennük rejlő készségek, képességek maximumát hozzák ki magukból úgy, hogy prioritásként kezelik a foglalkozásvezetők a digitális írástudás, a szövegértés, az algoritmusokban való gondolkodás, az egymás közti kommunikáció, a tolerancia fejlesztését. Élményszerű tanulással, a program eredményeként sikerült megeleveníteni Berg Judit Rumini c. történetének 1-3. fejezetét kézzelfogható és programozott robotok által.  

A büki könyvtárban, szakköri foglalkozás keretében július közepétől tudtuk elkezdeni a gyerekek tehetséggondozását. Személyes jelenlét nélkül e pályázat megvalósítása abszolút KIVITELEZHETETLEN LETT VOLNA. Otthoni környezetben, kézbe vehető építő- és programozható készlet nélkül, online oktatással esélytelenek látszott a program lebonyolítása. A pályázat Támogatáskezelőjének tájékoztatása alapján a támogatott programunk megvalósítási időtartama – és ezzel összefüggésben a beszámolási határideje – a veszélyhelyzet időtartamával megegyező mértékben, a jogszabály erejénél fogva meghosszabbodott. Ennek köszönhető e nagyszerű program megvalósulása, az élmények és sikerek megélése mind a gyerekekben, mind a foglalkozásvezetőkben.

 

Felkészülés:


  • A tehetséggondozó szakkör technikai feltételeit azzal biztosítottuk, hogy vásárolt intézményünk az Abacusan Stúdiótól 3 db ArTeC Sensor Car, 3 db ArTeC kezdőkészletet, valamint ArTeC kiegészítő, gyorsan kopó alkatrészeket, építő elemeket.
  • 2021. június 16-17-én 6 fő programvezető/szakkörvezető/önkéntes személy szakmai felkészítését végezte el 30 órás akkreditált felnőttképzés keretében az Abacusan Stúdió 2 fő szakértő munkatársa.

 

A szakköri munkánkról:


  • 2021. július 16-án tartottuk meg első, kedvcsináló interaktív, szülő-gyermekfoglalkozásunkat.
  • 2021. július 19-én indult el a 60 órás tehetséggondozó „robotika” szakkörünk, amelyet a vészhelyzet megléte és az újabb korlátozásoktól való félelem okán heti többszöri foglalkozás keretében tartottunk meg.
  • A gyerekek kisfilmek segítségével ötleteket gyűjtöttek az ArTeC robotokról.
  • A szakkörvezetők által készített robotokat személyesen is kipróbálhatták.
  • Megismerkedtek a szoftverrel, egyszerű robotprogramok írásával.
  • Építettek egyszerű robotokat oktatói segédletek felhasználásával.
  • Szenzorok, LED-ek, hangszóró, DC-motor használatát, programozását is megtanulták.
  • A megépített robotokat továbbfejlesztették a megismert szenzorokkal, majd összetettebb programozásukat is örömmel tanulták.
  • Szervo motorok megismerése, kalibrálása, programozása volt a következő szint, így mozgó fejű, farkú, integető állat és mozgó ajtajú épület, jármű is készült.
  • Újabb lépcsőfokként a robotok nyomógombbal történő mozgatását sajátították el.
  • A robotépítés és a programozás fázisait miután megtanulta a lelkes kis közösség, elkészült Berg Judit Rumini c. meseregényének 1. fejezete:
    • A szöveg elolvasása, átgondolása, a robotizálható történetrészek azonosítása után következett a tervezés, az alkotás folyamata.
    • A fejezet szövegének tömörítését, a szerepek kiosztását és a történet dramatizálását követően, kisfilmre vette a csapat a meseregényt.
    • A kisfilmet a büki könyvtár nyilvánossá tette közösségi oldalán.
    • Alkotásukat, élményeiket szüleiknek, barátaiknak személyesen is megmutatták.
  • Augusztusban már a 2. fejezet „digitalizálása” vette kezdetét. Hasonló módon zajlottak a munkafázisok, mint az előző fejezet szövegfeldolgozása során.
    • A jelenet szereplőinek megfelelő robotok építése, programozása.
    • A szöveg dramatizálása, az előadás próbái.
    • A történetmesélés felvételei.
    • A gyakorlás, a tapasztalatszerzés, a gyermekek ügyességét mutatja, hogy a 3. fejezet munkálatai gördülékenyen zajlottak. Szeptemberben a „film rögzítése” is megtörtént.
    • A 3. rész robotjait, a történetet kreatív feldolgozását az osztálytársak előtt is bemutatták a gyerekek.
    • Október 9-én interaktív családi délelőttöt tartottuk, ahol közel 50 fő érdeklődő gyermek, apuka, anyuka ismerkedhetett meg az ArTeC építőkészlettel, a robotok egyszerű programozásával, mozgatásával.  

 

S mi lesz a projekt után?


  • A robotika szakkör tagjai továbbra is lelkesen, heti 1 alkalommal találkoznak a könyvtárban. A tehetséges és érdeklődő gyerekek gondozása, fejlesztése nem zárult le. Kreatív ötletekkel, egyéni elgondolásokkal és megálmodott robotokkal, az alkotás örömével dolgozik tovább a kis közösség.
  • Az interaktív családi nap népszerűsége arra inspirálta a foglalkozásvezetőket, hogy negyedévente újabb programokra hívja a családokat.

 

Összegzésként:


A pandémia okozta félelmek, az intézmények bezárkózása, a személyes találkozások hiánya, az elmaradt foglalkozások, a gyermekek nemléte a könyvtár közösségi tereiben stb. óriási ürességet okozott az emberi kapcsolatokban, a napi munkában. Megfogalmazni sem lehet azt a felszabadító élményt, amit az újbóli találkozás, az élet elindulása, a társas együttlét eredményezett. A tanulás, a fejlesztés igazán így vált élménygazdaggá, így nyert értelmet tehetséggondozó tevékenységünk, s így élte meg minden szakkörtag az apró sikereket!

 

Köszönjük a támogatást!

Köszönjük a lehetőséget, amit e pályázattól kaptunk!

Köszönjük a szakmai kapcsolatokat és az élményeket!


 

A projekt támogatója: Nemzeti Tehetség Program és Miniszterelnökség Családokért Felelős Tárca Nélküli Miniszter

A támogatás összege: 1.300.000,- Ft (NTP-KULT-20-0020)

Megvalósítás időtartama: 2020. július 1-től 2021. június 30-ig, a támogatott tevékenység megvalósítási időtartama a veszélyhelyzet időtartamával megegyező mértékben, a jogszabály erejénél fogva meghosszabbodott.

Esemény dátuma: 
2021. október 15., péntek - 10:30